Nordpols årsmöte 2015

Nordpols styrelse 2016.

Delar av Nordpols styrelse 2016.

Som en hyllning till Nordpols årsmöte hade snön och kylan kommit till Umeå. 34 tappra isbjörnar hade tagit sig till S311 för att se och välja den nya styrelsen till 2016. Men det började sådär. Salen var okuperad av juridikstudenter men glädjen att visa upp vår bokning kunde juristerna köras ut  och mötet ta sin början.

Först bjöds det på fika. Saffranslängd och pepparkakor fick folket att drömma om kommande jul. Mötet öppnades av Mattias Larsson och för en stund blev det dystert inne i S311. Tanken på en styrelse utan denna Nordpol-legend är tuff och svår. Larsson planeras dock att hyllas då en namninsamling startat om att hans mustasch ska hissas upp i taket i Nordpolsrummet.

Efter att alla måsten dragits igenom (fastställande av dagordningen, prel.budget, verskamhetsberättelse) började de som alla väntade på: Val av ny styrelse!

Valberedningen gick igenom sina kandidater. Röstningen för Ordförande och Vice gick lugnt till då alla var överens om att Elin Engberg och Marie Beckman är perfekt för rollerna till 2016. Spänningen kom när ledamöter skulle väljas och det tillkom tre nomineringar, skarpt läge! En röstning i Nordpol har inte skett på en evigthet vilket fick Mattias att åkalla Operation Arctic Ocean.

OAO är en hyllning till Polarnatt vilket innebär att kandidaterna under en tid ska bo och verka i Arktis, ett rum beläget 200 meter under Ljushallen. Boendet inleds med en skymning som varar i 6 veckor, därefter följer 3 månaders totalt mörker och till sist kommer en 6 veckor lång gryning innan solen åter går upp och kandidaterna släpps ut. Förslaget mottogs inte, trots en sen kampanj om att livesända allt på nordpol.se, utan en sluten röstningen skulle ske istället. Alla fick rösta på sina topp nio kandidater. Efter en robinsonröstning och lång intersiv rösträkningen stod det fast vilka som skulle få ledamotsplasterna (se namn längre ner).

Mötet avslutades med att ryggsäckar delades ut till medlemmar. Den nya styrelsen ställde gladeligen upp på bild och skrev autografer till fans som väntat utanför S311 i timtals för att se vilka som kommer med i nästa år styrelse. Här är dem:

Styrelsen 2016:

Elin Engberg